Slobodné vzdelávanie je o tvorbe učiacich sa spoločenstiev dospelých a žiakov, ktorým záleží na budúcnosti. V prvom rade ide o zameranie sa na naplnenie skutočných potrieb detí, čím sa podporuje cesta seba objavovania a túžby učiť sa. To znamená, vytváranie prijímajúceho, láskavého a podporného učebného prostredia. Ide o prostredie, ktoré vie navodiť tie najvýnimočnejšie výsledky aj v náročných podmienkach.
V rámci cyklu seminárov o Slobodnom vzdelávaní sa môžete dozvedieť a diskutovať:
- o základných potrebách detí, ako budovať ich osobnostné piliere podporujúce učenie
- o postojoch, zručnostiach a vedomostiach dospelého, ktorý vytvára tvorivé, pozitívne a láskyplné učebné prostredie
Seminár vedie: Martina Vagačová, lektorka a poradkyňa Efektívnej výchovy
1. Aktívne učebné spoločenstvo
- Čo je to vzdelávacia komunita.
- Utváranie komunity- komunitný kruh.
- Váha hlasu dieťaťa.
Diskusia o záujmoch a potrebách účastníčok/kov seminára.
2. Budovanie emočnej inteligencie dieťaťa a sprevádzajúceho
Práca s emóciami predstavuje:
- porozumenie fungovaniu emócií,
- používanie empatie pre rozvoj samoregulácie emócií,
- praktické spôsoby vyprázdnenia emočného napätia dieťaťa a získanie vlastného pokoja.
3. Motivácia
Vnútorná motivácia: Motivácia v učení, kde pracujeme s vnútornými cieľmi má odlišné zameranie ako používanie výkonu. Nejde o merateľné ciele. Ide o pestovanie schopnosti emočnej regulácie a odolnosti, rozvoj túžby po zvedavosti, súcite a kreativite, povzbudzovanie k záujmu o druhých. Súčasne podporujeme deti v oblastiach záujmov, ktoré ich bavia. Skúsime si odpovedať ako hľadať rovnováhu medzi aktuálnym chcením a potrebou.
Účinky vonkajšej motivácie: pochvaly a tresty.
4. Hodnotenie
Hodnoty a hodnotový proces v slobodnej výchove a vzdelávaní .
- Hodnotenie v procese budovania zrelej osobnosti
- Sloboda a záväzok= efektívna spolupráca
- Plne fungujúci človek
5. Harmonické spolunažívanie
Pravidlá, hranice, spoločné dohody.
- Úloha a zodpovednosť sprevádzajúceho v procese učenia.
- Spôsoby, zvyky a rituály podporujúce slobodu, zodpovednosť a spoluprácu v učení.
6. Komunikácia
Deti vyjadrujú svoje kreatívne ja , keď sú povzbudzované k tomu, aby hovorili to, čo chcú skutočne vyjadriť, ich študijné zručnosti sa potom rozvíjajú oveľa jednoduchšie a prirodzenejšie. Práca sprevádzajúcich sa stáva napĺňajúcou, ak dokážeme ostať dostatočne dlho ticho na to, aby deti mohli prehovoriť zo svojho vnútra.
7. Seba podpora a zodpovednosť sprevádzajúceho
Ak od začiatku života s dieťaťom jednáme ÚCTIVO, zasievame mu semienko bezpečia a istoty na celý život, ako aj väčšie šance pre získanie sebaistoty. Naša ochota k úctivosti voči dieťaťu začína úctivosťou voči sebe. Pozrieme sa na to, ako sa dostať k vlastnému porozumenie, pochopeniu toho za čím si práve ideme, k prevereniu našich motivácií, k uvedomeniu si vlastných hraníc a podporných zdrojov.
8. Riešenie konkrétnych situácií účastníkov
Cena: Pri prihlásení na celý cyklus seminárov( 8 stretnutí) : 8 €/stretnutie
Pri prihlásení sa na jednotlivé stretnutia: 10€/stretnutie
Informácie, prihlasovanie: info@efektivne-rodicovstvo.sk